Nemrég egy parlamenti felszólalás révén immáron az országház elé került az E-sport. Akkor Farkas Gergely nyilatkozott úgy, "nem a hagyományos sportok kárára, hanem azok mellett kell figyelmet szentelni az e-sportra". A politikus szerint el kell felejteni a korábbi sztereotípiákat és felismerni, hogy az e-sport egy nem csak világszerte, de hazai szinten is egyre népszerűbb trend, amire nem csak oda kell figyelni, de foglalkozni is kell vele, hogy bekerülhessen a köztudatba. Az Esport1 ennek apropóján készített interjút több párt politikusával is és megszólalt többek között Deutsch Tamás, aki izgalmas dolgokat árult el a sportág lehetséges jövőjéről. Ebből közlünk mi is részleteket, a teljes interjú pedig itt érhető el.
További E-sporttal kapcsolatos hírekért kattints aloldalunkra!
Neked, mint a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztosnak, milyen kötődésed van az e-sportokhoz?
Deutsch Tamás: A kötődésem az e-sportokhoz elsősorban abból fakad, hogy sportszerető, a sporttal foglalkozó ember vagyok. A sport az egész életemben végig kísér, több sportágban is kipróbáltam magam és a sporttal való foglalkozás a munkám részét képezi. A MOB alelnöke, a Magyar Paralimpiai Bizottság alelnöke, a Sportegyesületek Országos Szövetségének elnöke és persze az MTK elnöke vagyok. Jó ideje látható, tapasztalható az e-sportok erősödése, és én azon sportvezetők közé tartozom, akik nem idegenkedéssel, távolságtartással figyelik ezt a folyamatot. Nyilvánvaló, hogy az e-sportok egyre több emberhez érnek el, egyre több ember érzi a sajátjának és egyre több ember válik a részesévé. Nem osztom azt a megközelítést, hogy az e-sportot és a hagyományos sportokat egymás riválisának kéne tekinteni.
Mit gondolsz Farkas Gergely parlamenti felszólalásáról? Magyarországon van létjogosultsága az elektronikus sportok társadalmi közbeszédbe emelésének?
D.T.: A felmérések szerint az e-sporttal Magyarországon 200-250.000 ember foglalkozik aktívan, ez egy akkora közösség, hogy indokolt, ha a közélet szereplői beszélnek a témáról. Egy olyan közösségről van szó, amelynek tagjait a világháló összeköti, együtt versenyeznek, egymás ellen küzdenek és közös eseményeik vannak. Annak, aki kételkedne abban, hogy ez valóban egy sok embert érdeklő téma, ajánlom, hogy látogasson el a PlayIT rendezvényre, ahol láthatja, hogy rengetegen érdeklődnek a különböző játékok, e-sportok iránt. Azt gondolom, hogy a Z generáció szokásait fontos szem előtt tartani és támogatni, így mindenképpen van létjogosultsága az erről való eszmecserének.
Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle. Te hogy viszonyulsz hozzá, szerinted sport-e az e-sport? Miért?
D.T.: A sporttudomány egy fontos tudományág, ahol pontos definíciók léteznek. Ezeknek a definícióknak az e-sport, mint szellemi sport megfelel.
Szerintem az e-sport sporttevékenység. A felmérések egyértelműen azt mutatják, hogy az e-sport tevékenységet folytatók igen nagy számban aktív, hagyományos sporttevékenységet is folytatnak. Szerintem félreértés, hogy vannak a különböző sporttevékenységet folytatók, a sportolók, és vannak a nem sportolók, és a nem sportolók köréből kerülnek ki az e-sport tevékenységet folytatók. A modernkori olimpizmus történelmében jól látható, hogy a sport éppen attól tudott mind erősebbé válni, hogy folyamatosan képes volt megújulni, képes volt az új hatásokat befogadni. Szerintem napjainkban az új hatások közül kettő kiemelkedően fontos.
Az egyik az e-sport, amely a hagyományos sportokkal egyetemben a sport tevékenységek részét képezi. Van, aki mindkettő tevékenységet, van, aki az egyiket, vagy másikat végzi. A másik nagy kihívás a korábban extrém sportoknak, ma urban sportoknak hívott sporttevékenység. Manapság az ilyen sportok egyes versenyszámai már az olimpiák műsorán szerepelnek. Ezen sportok rendezvényei hasonlatosak a nyári zenei fesztiválok hangulatához: a koncertek, a buli és a sportesemény szervesen egybefolynak. Erre a két nagy kihívásra próbálnak a nagy, meghatározó nemzetközi sportági szakszövetségek és a nemzetközi sportszervezetek, köztük a Nemzetközi Olimpiai Bizottság is megfelelő válaszokat adni, befogadni és becsatornázni ezeket az új típusú sportmegközelítéseket.
A videojáték kultúra negatív oldalát szokta leginkább kidomborítani a hazai sajtó. A függőség kérdésköre mellett az agresszió és a kevés fizikai mozgás szokott leginkább megjelenni a téma kapcsán. A pozitív oldalával kevésbé foglalkoznak. Hogy látod a helyzetet, van társadalmi hasznossága az elektronikus sportoknak?
D.T.: Az e-sportok kapcsán megfogalmazódnak különböző teóriák a koncentrált figyelemtől a reakcióidőt javító dolgokig, ezek mind hasznosak. De ha csupán az lenne az e-sportnak a hasznossága, hogy sokan az e-sport iránti érdeklődés kapcsán sajátítanak el komolyabb digitális kompetenciákat (pl. eszközhasználat) az szerintem már komoly pozitívum. És akkor még nem is beszéltünk az idegen nyelvtanulás kérdéséről, hisz az e-sportnak is az angol a világnyelve. Mindezek mellett az e-sportnak komoly közösségteremtő hatása is van. ;)
Milyen konkrét elképzelése van a kormánypártnak a hazai e-sport fejlesztésére?
D.T.: Az e-sport egy piacvezérelten fejlődő tevékenység, világszerte a szórakoztatóipar egyik húzóágazata. Itt maga a piac az, amelyik egyre izgalmasabb, egyre érdekesebb, egyre több emberhez eljutó e-sport tevékenység végzésére alkalmas szoftvereket, számítógépeket, alkalmazásokat hoz létre. Ma Magyarországon nincs semmi, ami az e-sport fejlődésének útjában állna. Az interjú időzítése szempontjából véletlen egybeesés ugyan, de örömmel mondhatom el, hogy a magyarországi, hagyományos, nagy sportegyesületek közül elsőként - követve az európai e-sport trendeket - az MTK-ban idén megalakítjuk az e-sport szakosztályt.
Ez aztán a bomba hír! Milyen játékokban tervez e-sport versenyzőket indítani az MTK?
D.T.: Ez egyelőre még maradjon titok. Nyilván nem akarunk mindent, de azt tervezzük, hogy egy sokféle e-sport tevékenységet lefedő szakosztályt hozunk létre.
Forrás: esport1.hu