Kajak-kenu Eb

Három arany és egy bronz a szombati nap mérlege

A magyar csapat három arany- és egy bronzérmet szerzett a belgrádi kajak-kenu Európa-bajnokság szombati 1000 méteres döntőiben. A győzelem Kovács Katalin (K-1), a Szabó Gabriella-Csipes Tamara kajakos duó és a férfi kenunégyes nevéhez fűződött. A Dombi Rudolf, Kökény Roland kajakkettes harmadik lett.

"Olyan ez a fogadtatás, mintha olimpiát nyertem volna - olvasható Kovács Katalin nyilatkozata a Magyar Kajak-kenu Szövetség honlapján, a kajakkenusport.hu-n. - Nagyszerű érzés újra nyerni, de tudom, hogy ez ezer méter, vagyis teljesen más erősségű a mezőny, mint az ötszázas. Nem értékelem le ezt a sikert, hiszen nagyon is készültem erre a versenyre, az elutazás előtt például többször is megnéztem a 2007-es és 2009-es döntőt, ami rengeteget adott számomra."

"Én tudtam, hogy ez lesz, Katinak kellett elhinnie, hogy képes rá" - értékelt Csipes Ferenc, a sportoló edzője, aki hamarosan újabb aranyérmes tanítványokat köszönthetett, Szabó Gabriella és Csipes Tamara ugyanis megnyerte az ezer párost.

"Hát ez kőkemény volt - mondta Szabó Gabriella. - Amennyi hínár van a Száva tóban azt 500 méterig mind összeszedtük."

"Be is kötöttem féltávnál, teljesen kész voltam - tette hozzá Csipes Tamara. - Ha nincs Gabi, akkor én ledobom a láncot, hihetetlen, hogy mit küzdöttünk ezért az aranyért."

A nap utolsó fináléjában, C-4 1000 méteren a Tóth Márton-Sáfrán Mátyás-Sáfrán Mihály-Mike Róbert egység kellemes meglepetésre elsőként haladt át a célvonalon, remek hajrával. "Srácok, úgy mentetek, mintha harminc éve együtt lapátolnátok" - fogadta a parton a versenyzőket Kadler Gusztáv, a szövetség általános alelnöke. "Mindössze négy edzésünk volt, és minket is meglepett ez az összhang. Ahhoz képest, hogy néhány napja még válogatóztunk az ezer párosért, gyorsan sikerült áthangolódnunk" - mondta Tóth Márton. "Ez a fájdalomdíjunk azért, mert elveszítettük a szétlövést" - tette hozzá Sáfrán Mihály.

Az első helyen végzett Sáfrán Mátyás, Mike Róbert, Tóth Márton és Sáfrán Mihály kenus négyes mutatja aranyérmét a C-4 1000 méteres futamának döntője után a kajak-kenu Európa-bajnokságon, Belgrádban

A férfi kajak kettősöknél a Dombi Rudolf-Kökény Roland duó szintén szenzációs hajrával bronzérmet szerzett. "Elégedettek vagyunk a bronzéremmel, de mindketten tudjuk, hogy még ennél is több van bennünk" - magyarázta Kökény Roland. "A finisünk megvan, talán egy kicsit korábban kezdhettük volna, most az a feladatunk, hogy a világbajnokságig csiszoljunk az utazón is. Szegeden két helyet szeretnénk előrelépni" - tette hozzá Dombi Rudolf.

A Kammerer Zoltán, Vereckei Ákos, Kucsera Gábor, Boros Gergely összetételű férfi kajaknégyesünk centikkel lemaradva a románoktól a negyedik helyen végzett. "Pedig jól mentünk, tényleg nem tudok hibát mondani" - bosszankodott Kammerer Zoltán. "Három hét felkészüléssel ezt tudtuk hozni, a világbajnokságig még van nyolc hetünk, és bízunk benne, hogy ott jobb eredményre leszünk képesek" - tette hozzá Kucsera Gábor.

A kenu egyesek másodszorra tudtak elrajtolni, elsőre körülbelül 50 méter után visszahívták a versenyzőket, miután két indulónak nem működött a rajtgépe. A megismételt rajt után Vajda Attila együtt haladt a mezőnnyel, féltávnál a 6. helyen haladt, 800-nál pedig a 8. volt, sajnos nem tudott visszakapaszkodni. A számot a német Sebastian Brendel nyerte, az olimpiai bajnok Vajda csak a 8. helyen végzett. "Egy rossz rajt, majd egy technikai hiba miatt csak harmadikra indultunk el, ami szerintem sokunkat megzavart - magyarázta a szegedi versenyző. - Most erre futotta, mindössze néhány nappal vagyok túl a válogatón, amelyet ebben az időszakban az egyik fő versenyemnek tekintettem. Az elutazás előtt is nyilatkoztam, hogy elsülhet jól és rosszul is az Európa-bajnokság. Nos az utóbbi jött be. Nem vagyok elkeseredve, készülök Szegedre."

A Széles Gábor, Nagy Péter kenupáros az ezres felnőtt nemzetközi mezőnyben egy hatodik hellyel mutatkozott be. "Nem vagyunk csalódottak, csak az bánt, hogy nem tudtuk kihozni magunkból, amit tudunk. 600 méternél ott volt bennünk az erő, de annyira hullámos volt a pálya, annyira billegett a hajó, hogy egyszerűen nem tudtunk robbantani. Majd Szegeden. Reméljük ott sima lesz minden" - magyarázta Nagy Péter.

A nap első fináléjában a 19 éves Dombvári Bence K-1 1000 m-en élete első felnőtt Európa-bajnoki döntőjében a 9. helyen ért célba. A fiatal versenyző kissé csalódott volt, mert féltávnál még második helyen haladt a rendkívül erős mezőnyben. "Felakadt a hínár és végem volt. Lehettem volna szerencsésebb is, ez most így sikerült" - mondta Dombvári.

Az 1000 m-es döntők eredményei
Portugália 2:49.618
2. Németország 2:49.960
3. Románia 2:50.056
4. MAGYARORSZÁG (KAMMERER ZOLTÁN, VERECKEI ÁKOS, KUCSERA GÁBOR, BOROS GERGELY) 2:50.128